Значення роботи класного керівника в системі роботи виховної діяльності школи.
Значення роботи класного
керівника в системі роботи виховної діяльності школи.
Виховання – багатогранний і складний
процес, значення якого неможливо переоцінити. Він передбачає формування у
дитини єдиної системи цінностей і соціальних компетенцій . А це і ставлення
до себе і своїх батьків, відношення до природи, суспільства, своєї країни
тощо.
Метою виховної роботи школи є виховання громадянина України – носія цінностей
та загальнолюдських надбань.
Виховна система школи передбачає реалізацію наступних завдань:
• Формування в учнів правової
свідомості, виховання громадської відповідальності, культури поведінки та
свідомої дисципліни.
• Виховання відповідального ставлення до навчання та
до праці, розширення політехнічного кругозору й підготовка до свідомого
вибору професії.
• Фізичне удосконалення, зміцнення здоров’я й
формування в учнів санітарно-гігієнічної культури.
• Формування в учнів естетичної культури, розвиток
умінь створювати прекрасне навколо себе, розвиток художніх здібностей і
талантів дітей.
• Виховання в учнів політичної свідомості, розвиток
суспільної активності, формування основ громадянського світогляду.
Для реалізації цих завдань у
школі розроблений план виховної роботи навчального закладу та окремі плани
класних керівників. Ці плани охоплюють всі напрямки виховання: патріотичне,
правове, моральне, художньо-естетичне, трудове, фізичне, екологічне,
превентивне та включають у себе календарні, традиційні шкільні свята, заходи,
конкурси, міські заходи щодо втілення національної програми «Діти України»,
«Комплексної програми профілактики злочинності і бездоглядності», «Програми
профілактики ВІЛ-інфекції», «Національної програми виховання учнів 1-11
класів», заходи щодо зміцнення моральності та утвердження здорового способу
життя та ін.
Формами організації виховної діяльності в школі є:
• Трудові десанти по озелененню
класних кімнат, приміщення та території школи.
• Екскурсії на підприємства міста, до місцевого
краєзнавчого музею, містами України.
• Традиційні українські свята,
уроки мужності, тематичні виставки, вахти пам’яті, допомога ветеранам ВВВ та
їх вдовам.
• Учнівське самоврядування, діяльність дитячої
незалежної організації «МОС» (Ми Одна Сім’я).
• Бесіди, лекції, робота школи
«Ввічливих малят»; корекційно-виховні заходи.
• Робота педагогічного консультпункту для батьків та
учнів, корекційна робота психолога та соціального педагога з учнями.
• Співпраця із громадськими організаціями; правові
лекторії і вікторини.
• Виставки робіт учнів, концерти художньої
самодіяльності, художні конкурси, шкільні традиційні свята.
• Спортивні змагання, спартакіади з футболу та
баскетболу, походи в довкілля, дні здоров’я, шкільні туристичні змагання.
Кожен класний керівник складає план
орієнтовний, так як кожен кожен класний
керівник планує свою роботу з урахуванням конкретних умов виховання, але
враховуючи всі основні шкільні заходи.
Структура плану повинна бути
рухливою. Поточні події та зміни в житті класу нерідко вимагають внесення в
план корективів з урахуванням нових завдань, нових умов виховання. Не можна
заздалегідь передбачити всі події, що можуть статися в нашій країні, зміни, які
відбудуться в класному колективі, у поведінці окремих учнів. Тому в плані
виховної роботи класного керівника можливі й припустимі доповнення й уточнення.
Треба прагнути до того, щоб план не сковував ініціативу, а давав змогу творчо
підійти до організації виховної роботи в класі.
Слід мати на увазі, що
виховання – це процес динамічний. Не завжди можна передбачити, в якому напрямі
він розвиватиметься і який вплив справить на учнів. Тому в план можна вносити
корективи, доповнення. Класному керівникові нерідко дозволяється імпровізувати.
Про те загальний напрям і систему виховної роботи можна і треба передбачати.
План класного керівника дуже індивідуальний. Він, як правило, відображає
педагогічне кредо кожного вихователя, стиль його роботи, його майстерності.
План класного керівника не
самоціль, а засіб підвищення якості його виховної роботи. Тому форма його
повинна бути гнучкою, рухливою, такою, що враховує конкретні умови організації
виховної роботи в класі. Не слід захоплюватись громіздким планом з великою кількістю
розділів. Треба включати до плану лише ті заходи, які висуває життя і які можна
успішно виконати. Зрозуміло, вони повинні бути не випадковими, а органічними
ланками в системі виховної роботи.
У шкільній практиці плани
класних керівників складають по різному і мають різну структуру. Це цілком
виправдано, бо умови роботи в різних класах неоднакові.
Неабияке значення має
педагогічна підготовка, досвід та індивідуальні особливості класного керівника.
Початкуючий класний керівник складає, як правило, розгорнутий план, а
досвідчений педагог може обмежитися стислим. Проте в усіх випадках і в усіх
класних керівників план виховної роботи повинен відображати основний зміст і
напрям їхньої виховної діяльності, перспективи розвитку класного колективу.
Іноді класні керівники
виділяють у плані окремий розділ, де передбачається вивчення учнів. Проте,
здебільшого це відбувається в процесі повсякденної виховної діяльності. Лише
тоді, коли класний керівник має намір протягом тривалого часу вивчати учнів.