Однією з виховно-освітніх завдань в середній групі є ознайомлення дітей з оточуючим їх світом, з суспільством, в якому діти живуть. Вирішення цього завдання здійснюється в повсякденному спілкуванні з дітьми як у побуті, так і
на заняттях, причому основна робота проводиться саме у повсякденному
житті, а на заняття виноситься лише найбільш складний матеріал.
Одним
з головних методів ознайомлення дітей з навколишнім світом є
спостереження, тому необхідно широко використовувати цільові прогулянки,
цільові відвідування деяких об'єктів та екскурсії.
В
останні роки діти відчувають дефіцит спілкування з дорослими, тому
багато уваги необхідно приділяти бесід і розмов з дітьми, під час яких
вихователь не тільки закріплює знання про навколишній світ, а й формує у
дітей позитивно-емоційне ставлення до того, про що він розмовляє з ними. Такі
бесіди привчають дітей брати участь у колективному розмові, задавати
питання, відповідати на них, слухати відповіді співрозмовників. Велике
значення такий вид роботи має і для розвитку зв'язного мовлення:
розмова з вихователем вчить дитину зв'язно розповідати про побачене,
висловлювати свої думки закінченими реченнями, граматично правильно
будуючи їх, погоджуючи в них слова.
Велику увагу слід приділяти і основному виду діяльності дітей - грі. Дитина пізнає навколишній світ досить активно, прагнучи побачене, почуте втілити в життя.
Зробити це він може в грі, тому що саме гра дозволяє здійснити те, що в реальному житті недоступне.
Багато знання закріплюються дітьми під час трудової діяльності. Слід
пам'ятати, що дитина живе в суспільстві, де всі люди трудяться, тому
необхідно не тільки познайомити його з працею близьких людей, але і по
можливості долучити до цієї праці, навчити дбайливо ставитися до всього,
що його оточує.
Велике
значення при ознайомленні з навколишнім має читання творів художньої
літератури (не тільки на заняттях, але і поза занять), заучування віршів
напам'ять.
Використовуючи
різні засоби і методи ознайомлення дошкільників з навколишнім, слід
пам'ятати, що зміст роботи з кожної теми необхідно ускладнювати
поступово, постійно повертаючись до пройденого.
Діти середньої групи продовжують знайомитися з працею дорослих, насамперед співробітників дитячого саду. Вихователь повинен підкреслити, що співробітники дитячого саду піклуються про дітей. Він нагадує, що в молодшій групі діти дізналися про роботу вихователя, помічника вихователя, медсестри. Дітей знайомлять з працею кухаря, працівників пральні.
Крім
цього, необхідно познайомити дітей з тими видами трудової діяльності за
межами дитячого садка, результати якої їм знайомі і зрозумілі,
наприклад листоноша, продавець.
Основний метод ознайомлення з працею дорослих - спостереження. Тому
в середній групі проводяться цільові прогулянки, цільові відвідування
та екскурсії, під час яких бажано залучити дітей до посильної для них
праці: акуратно скласти рушники в пральні, розглянути книги і т.д.
Розповідаючи
про працю людей, вихователь прагне викликати в дітях бажання допомагати
дорослим у повсякденному житті: добре витирати ноги при вході в
приміщення, тоді помічникові вихователя буде легше мити підлоги; чисто
мито руки, тоді працівникам пральні буде легше відіпрати рушники і т.д.
Вихователь організовує сюжетно-рольові ігри, в яких закріплюються знання про працю дорослих.
Необхідно
звернути увагу дітей на те, що від того, як людина виконуватиме свою
роботу, залежить якість предметів, які нас оточують. Тому будь-яку роботу треба виконувати добре.
Щоб зробити який або предмет, людина витрачає багато часу і сил, отже, до всього, що нас оточує, треба ставитися дбайливо.
Мета: Ознайомити дітей з працею листоноші: листоноша розносить кореспонденцію по домівках, розкладає її по поштових скриньках. Але спочатку він сортує кореспонденцію, надписує номери будинків і квартир. Виховувати в дітях почуття поваги до людей праці.
Ігрова завдання: відповісти на питання «Хто приносить листи нам?»
Виховні
завдання: Формувати знання дітей про професії - листоноша, радість
спілкування з ним, очікування зустрічі з листоношею; емоційний відгук на
його важку працю, виховувати в дітях почуття поваги до людей праці
Освітні завдання:
Ознайомити дітей з професією - листоноша; Продовжувати розвивати у дітей інтерес до праці дорослих. Вправляти у використанні різних образотворчих матеріалів для сюжетно рольової гри - «Пошта»;
«Всі професії потрібні - всі професії важливі»
Занняття по ознайомлення з оточуючим
ПРАЦЯ ДОРОСЛИХ
«Пошта»
Мета.Ознайомити дітей з працею листоноші: листоноша розносить кореспонденцію по домівках, розкладає її по поштових скриньках. Але спочатку він сортує кореспонденцію, надписує номери будинків і квартир. Виховувати в дітях почуття поваги до людей праці.
Хід занять.Вихователь розсаджує дітей, як на звичайному занятті.
-Хлопці, сьогодні з поштової скриньки дитячого саду я дістала ось цей лист.
-А хто поклав його в поштову скриньку? (Почтальон.)
~ А вас додому листоноша небудь приносить? (Відповіді дітей.)
-Сьогодні ми з вами підемо на прогулянку і познайомимося з листоношею, подивимося, як він працює ..
Привітатися з листоношею, запитати його ім'я та по батькові і попросити розповісти про свою роботу.
Розповідь листоноші (з показом дій):
Якщо
листоноша з якої-небудь причини не зможе розповідати, то вихователь
домовляється з ним про те, що розповідати буде сам, а листоноша буде
показувати і відповідати на запитання вихователя по ходу екскурсії.
Газети, журнали, листи привозять на пошту на машині. І перш ніж рознести все по домівках, газети, журнали і листи треба розкласти по Стопочки - листи в одну, журнали в ін Як я дізнаюся, яку газету в яку квартиру покласти? (Припущення дітей.) Для цього на кожній газеті і на кожному журналі я олівцем пишу номер квартири. (Показує) коли все готово, можна завантажувати поштову сумку. -Спробуйте підняти сумку. (Кілька дітей пробують підняти сумку.) Ну як, важка? - А тепер ходімо зі мною. (Діти разом з вихователем і листоношею йдуть в найближчий будинок.) -Зараз треба розкласти по поштових скриньках газети, журнали і листи. Я дивлюся на номер, написаний на газеті та журналі, і знаю, в яку квартиру що покласти, Ви зараз мені допоможете. (Листоноша
дає дітям по черзі газету і показує, якою поштову скриньку її треба
покласти.) На закінчення листоноша дякує дітей за допомогу.
Закінчуючи екскурсію, вихователь каже:
- Сьогодні, хлопці, ми познайомилися з працею листоноші. Листоноша розносить по домівках листи, газети, журнали. Жителям це дуже зручно: не треба ходити на пошту. Праця листоноші дуже потрібний, але і важкий. Адже листоноша приходить на роботу дуже рано, щоб встигнути розсортувати пошту. Сумка важка, і ще треба бути дуже уважним, щоб не переплутати, в яку квартиру що покласти. Будинків у місті багато, і, звичайно, один листоноша не зміг би рознести газети, журнали і листи у всі будинки. Тому на пошті працює багато листонош.
С.Я. Маршак струм написав про листоношу:
Честь і слава листоношам! Стомленим, запиленим. Честь і слава листоношам! З товстою сумкою на ремені! Давайте скажемо нашому листоноші «спасибі» за се працю і за її розповідь і попрощаємося.