- Розвивати навички експериментальної діяльності в процесі спільної діяльності;
Час проведення: 25 хвилин
Хід:
Вступна частина
Вчитель: Сьогодні ми з вами вирушимо в подорож, шукати крапельку. Як ви думаєте, де вона може ховатися? (Вислуховуються припущення дітей).
Вчитель: Давайте, хлопці пошукаємо крапельку. Тільки домовимося, що ви йдете за мною. Домовилися?
Діти: Так!
Підходимо до великого квітці. На листку лежить вирізана з паперу крапелька води. Педагог підходить до рослини.
Вчитель:Хлопці, подивіться, що це таке на листочку? (Обережно струшую лист, і мені на руку падає крапелька).
Діти: Крапелька.
Вчитель:Що ти тут робиш, Крапелька?
Крапелька: Я прийшла в гості до своїх сестричкам-крапельок, які живуть у вас дитячому садку.
Вчитель: Діти, покажемо крапельки, де живуть її сестрички-крапельки.
(Діти водять Крапельку і показують ті місця в групі, де є вода.)
Вчитель: Крапелька говорить вам, хлопці, спасибі. Вона пораділа за своїх сестричок, що їм у вас живеться добре. Тепер я запрошую вас усіх в подорож. Але подивіться на крапельку, вона маленька, а ми - великі. Що ж робити?
Дет:.Потрібно стати такими ж, як крапелька, - маленькими.
Вчитель: А як нам це зробити?
Діти: Згадати чарівну считалочку - перетворення.
Вчитель: (разом з дітьми вимовляє лічилку-перетворення):
Без мене не буде моря, океану і річки, Навіть калюжки, в якій шубовстаються Цуценята. Раз, два, три ... Сталі крапельками ми.
Вчитель: Хлопці, Крапелька запрошує нас у подорож. Вона навіть приготувала для нас карту. (Підводить дітей до картини). Уявіть собі, що ми прийшли на берег водойми і дружно стрибнули у воду. А вода у нас складається з безлічі таких крапельок - сестричок. Підійдіть, будь ласка, до столу по 4 людини до кожного. У нас на столах маленькі водойми. Давайте окунем наші ручки у воду. Подивимося, як вода у нас переливається.
Вчитель: Хлопці, а у води є колір? (Ні, вода безбарвна, прозора).
Вчитель:Давайте понюхаємо, чи є у води запах? (Повним відповіддю «У води немає запаху»)
Вчитель: У води є смак? (У води немає смаку)
(Діти
разом з крапельками розглядають, як вода переливається, яка вона
прозора, взявши в долоні, дивляться, як протікає між пальцями.)
Вчитель: Витираємо серветочками ручки.
Вчитель: Наша подорож триває. Сідайте на стільчики
Вчитель: Діти, зараз ми з вами зобразимо крапельку з подружками. Хочете допомогти? До мене вийдуть діти (3 особи). Вони покажуть нам крапельку і її подружок. Діти самостійно моделюють воду за столом. Хлопці, ви згодні із запропонованою моделлю. А тепер уявіть, що ви маленькі чоловічки. Покажіть нам крапельку з подружками.
Крапелька:
Ось так і я з сестричками - крапельками грала, гуляла, але сонце
світить яскраво, пригріває, і сестрички - крапельки по одній починають
відділятися і піднімаються в повітря. Тепер крапельки легкі, вони летять все вище, вище (показує на картині).
Вчитель:Діти, давайте подивимося, як це відбувається насправді - проведемо досвід. А замість сонечка у нас буде автомат. Наливаю холодну воду в чайник. Що-небудь сталося? (Немає). А ви приготували вушка і оченята. Ми повинні не тільки бачити, а й чути, що буде відбуватися. Я включаю чайник, сидимо тихо, слухаємо і спостерігаємо. Чайник закипає, відкриваю кришку.
Вчитель:Діти, що ви чуєте? (Булькання, вода кипить).
Вчитель: Діти, а ви що-небудь побачили - з чайника йде димок, пар. Це один зі станів води (рідка, тверда, пара)
Вчитель: Антон, як називається димок з чайника? (Пар), Еля назви, що з чайника виходить? (Пар).
Вчитель: Де утворюється пара? в чайнику, при нагріванні вода перетворилася на пару.
Вчитель: У пари є колір? (Ні, пар безбарвний).
Вчитель: У пари є запах? (Ні, у пари ні запаху)
Вчитель: Хлопці, а як можна назвати легку крапельку, яка піднялася в небо (крапелька - парінка). Які чоловічки допоможуть нам зобразити крапельку - парінку, підкажіть мені.
Вчитель: Давайте покажемо крапельки, як можна змоделювати пар за допомогою «маленьких чоловічків».
Молодці, хлопці. А
чи знаєте ви, що, коли крапельки піднімаються вгору, вони не зникають і
не розлітаються по всьому небу, адже високо від землі повітря не такий
теплий, яким ми дихаємо, а набагато холодніше, і крапельки збираються
разом знову. Так виходять .... Крапелька хоче, щоб ми самі здогадалися, і приготувала нам загадки.
Вчитель: 1. Біла вата пливе куди - то. Чим вата нижче, тим дощик ближче. (Облако.)
Хмари з'єднуються разом, і утворюється те, що у загадці заховано.
2.Кто пливе по небосхилу У чорній шапці до брів
Хто по небу носить воду?
Покажіть мерщій! (Туча)
3. Він без рук, він без ніг із землі пробитися зміг. Нас він влітку в саму спеку, крижаний напуває водою. (Родник)
4. Без дощок, без сокир через річку міст готовий. Міст, як синє скло! Слизько, весело, світло! (Лід)
5. Біжу я, як по драбинці, по камінцях брязкаючи, Здалеку по пісеньці впізнаєте мене. (Струмочок)
Крапелька:
У морях і річках живе, Але часто по небу літає. А як набридне їй літати - на землю падає знову (крапелька)
А хто знає, про що ця загадка?
Діти: Про воду.
6. Трохи тремтить на вітерці стрічка на просторі. Вузький кінчик - в джерелі, а широкий - в морі. (Річка)
Вчитель: Давайте проведемо досвід, щоб підтвердити, що загадка складена правильно.
Діти знову розсідаються навколо столу, де проводили досвід по перетворенню води в пару. Повторюється
перша частина досвіду: нагрівається в колбі вода, доводиться до
кипіння, Діти спостерігають пар, потім у невеликому віддаленні від
горлечка колби підноситься прозоре скло. Спостерігається
запотівання скла (хмара), потім скло забирається від горлечка колби, і
діти спостерігають, як скло остигає, і капають краплі (дощ).
Крапелька: Подивіться на картину. Ви бачите, що хмари стали темними, важкими, з них пішов дощ - це маленькі крапельки води. Впали крапельки води на землю - напоїли рослини, вимили листя і доріжки, напоїли річки та озера водою. Понесли річки свої води в море, і знову зустрілися крапельки-сестрички. Це літня картина, а як же взимку? Тільки замість крапельок - дождінок, крапельки - сніжинки. Діти, а ви любите моїх сестричок - сніжинок?
Діти: Так. Ми знаємо багато віршів про сніг і сніжинки.
(Діти розповідають вірші)
Вчитель: Хлопці, а як можна з допомогою «маленьких чоловічків» показати сніжинку. Діти стають щільно один до одного і беруться за руки. Потім показують на моделі.
Крапелька: Молодці, хлопці. Ви дуже порадували мене. Дуже сумно з вами розлучатися, але мене чекають сестрички - крапельки. До побачення.
Вчитель:Діти, згадайте гру «Подорож крапельки», в яку ми з вами грали недавно. Наша крапелька побувала ким? Дитина біля дошки показує маршрут подорожі, розповідаючи ким, побувала крапелька
Діти: крапельки, парінкой, дождинка, сніжинкою.
Вчитель: Ми подорожували з крапелькою по колу. У природі це подорож так і називається кругообіг води. Тому в наших річках, озерах і морях вода не зникає. Вона проходить по колу перетворень і знову потрапляє на Землю.
Рефлексія
Вчитель: Давайте разом назвемо нашу подорож: «Кругообіг води». Подумайте і скажіть, а чи треба берегти воду? Чому? А що трапиться, якщо пропаде вода? Як потрібно берегти воду? Педагог роздає дітям моделі охорони води, обговорює разом з дітьми.
Діти, Крапелька залишила нам крапельки з паперу. Давайте
ми їх прикріпимо в тих місцях групи, де ми зустрічаємо воду (кран,
акваріум, чайник з водою, леечки для поливання квітів). Педагог звертає увагу дітей на те, що навколо стало багато синього кольору.
Діти, а де найсмачніша вода? (У джерелі). Дітей пригощають джерельною водою і бажають здоров'я.